DOLAR

34,8851$% 0.03

EURO

36,7990% 0.46

GRAM ALTIN

3.044,92%-0,02

ÇEYREK ALTIN

4.960,00%-0,20

TAM ALTIN

19.842,00%-0,19

Öğle Vakti a 13:02
Şanlıurfa KAPALI
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

İtalya’nın “Aşk Yolu” 12 yıl sonra yeniden açıldı

Cinque Terre'nin en romantik yürüyüş yolu 12 yıldır kapalıydı ancak yeni güvenlik önlemleri sayesinde ziyaretçilere yeniden açılıyor.

ad826x90
ad826x90

(Kaynak: Getty Images)

Cinque Terre’nin en romantik yürüyüş parkuru – Via dell’Amore (Aşk Yolu) olarak uygun bir şekilde adlandırılmış – 27 Temmuz’da İtalya’da yeniden açılıyor. Bu, dört Avustralyalı turistin yaralanmasına ve bölgenin yenileme ve artırılmış güvenlik önlemlerine olan acil ihtiyacını vurgulayan Eylül 2012 heyelanından 12 yıl sonra . Ligurya denizinin nefes kesen manzaralarına sahip dik uçurumlara oyulmuş 800 metrelik patika, 104 yıllık bir tarihe ve İtalya’nın kıyı manzaralarının korunmasına büyük ölçüde bağlı bir geleceğe sahip. 

2012 yılında kapatılmadan önce bu muhteşem rota, Cinque Terre’ye adını veren “beş toprak”ı çaprazlayan 130 kilometrelik patika ağının en popüler kısımlarından biriydi; Riomaggiore ve Manarola’nın çok renkli ortaçağ köylerini birbirine bağlıyordu.

İronik olarak, hiç kimse Aşk Yolunu inşa etmeyi planlamamıştı. Bugün, Riomaggiore ve Manarola – pastel kepçe dondurma gibi üst üste yığılmış evlerle görkemli kayaların üzerine tünemiş “dikey” köyler – milyonlarca uluslararası turisti cezbediyor, hepsi de bir teknik renkli İtalyan fantezisinin peşinde. Ancak başlangıçta, denizci çiftçilerin basit yerleşim yerleriydiler (sık sık yanlış inanıldığı gibi balıkçılar değil); sadece sarp bir tepenin üzerinden geçen eski bir patika ile bağlıydılar, o kadar zorluydu ki iletişim nadirdi ve iki küçük köy farklı lehçeler konuşuyordu.

Giuliano Bordone Aşk Yolu 100 yıldan uzun bir süre önce hayatına başladı ve o zamandan beri sayısız gezgini ağırladı; bunu 1950'den kalma bu eski fotoğrafta görebilirsiniz (Kredi: Giuliano Bordone)
Aşk Yolu 100 yıldan uzun bir süre önce hayatına başladı ve o zamandan beri sayısız gezgini ağırladı. Bunu 1950’den kalma bu eski fotoğrafta görebilirsiniz (Kredi: Giuliano Bordone)

Ancak 19. yüzyılın sonlarında Cenova ile La Spezia kentleri arasındaki demiryolunun inşası sırasında, tren tünellerini kazmak için malzeme ve patlayıcı taşıyan işçiler ve eşekler için kayalıklara taş yol parçaları oyulmuştur. 

ad826x90

Cinque Terre’yi Nasıl Ziyaret Edebilirsiniz?

Cinque Terre’nin “beş toprağı” – Monterosso al Mare, Vernazzo, Corniglia, Manarola ve Riomaggiore – Unesco listesindeki Cinque Terre Milli Parkı’nın içinde yer alır ve farklı yoğunluktaki 48 patika ile iç içe geçmiştir. Keşfetmenin en kolay yolu, her 20 dakikada bir çalışan ve sizi beş kasabanın hepsinden geçirecek olan Cinque Terre Express trenleridir. Ya da yürüyüş botlarınızı giyin ve ziyaretçilere parka giriş ve rehberli ziyaretler ve tuvaletlerin ücretsiz kullanımı gibi park hizmetlerine erişim sağlayan Cinque Terre Kartı ile bir patika seçin. Pesto soslu makarna, Ligurya focaccia’sı ve sardalya gibi bölgenin lezzetlerini tatmak için mola verin. Ayrıca köyleri feribotla da ziyaret edebilirsiniz. Parkın patikalarından dördü artık engelli kişiler için erişilebilir.

Yerliler, iki parçalı yolu birbirine bağlamak için bir fırsat gördüler. Riomaggiore’nin şu anki belediye başkanı Fabrizia Pecunia şöyle açıklıyor: “Riomaggiore tarafındaki bu [demir yolu] yolunu ve Manarola tarafındaki bu diğer bölümü gördüler ve ‘Neden bir bağlantı oluşturmuyoruz?’ diye merak ettiler.” Yeni patika yolunun inşası 1920’de başladı ve yaklaşık 11 yıl sonra sona erdi. Pecunia, “Büyükbabam Brizio Bonanini bunu inşa eden insanlardan biriydi,” diyor. “Ve bununla çok gurur duyuyorum.”

Denizin durgun gün batımı manzaraları ve yaklaşık 30 metre aşağıda çarpan dalgaların üzerindeki dramatik kayalık manzara ile bu düz, kolay geçilebilen patika, kısa sürede köylerin ortaçağ merkezlerine çok da uzak olmayan bir yerde bir randevu gecesi için ideal ve pratik bir çözüm haline geldi. Sonra, markalama konusunda yetenekli isimsiz bir yazar kaya duvarına Via dell’Amore yazdı ve böylece patikaya romantik adını verdi. Elli yıl sonra, 1970’lerde, yerel yetkililer durumu fark etti ve Cupid’den Eros’a kadar tutkunun mitolojik figürlerine adanmış banklar kurdular.

Tek sorun: Sevgi Yolu, arazisi sık sık heyelanlara yol açan bir bölgede, dik ve ufalanan bir dağ yamacına inşa edilmişti. “Açıkça tehlikeli bir alan – deniz kenarında olduğu için çok güzel bir alan – ama açıkça tehlikeli,” diye açıklıyor Genova Üniversitesi’nden jeolog Francesco Faccini. “Orijinal antik yolun dağın üzerinden [yandan değil] geçerek inşa edilmiş olması tesadüf değil. Kaçınılmaz olarak, bir yamacın tabanını kesmek çökmelere yol açar.”

Getty Images Manarola'dan romantik bir yürüyüşün ardından Ligurya denizine bakan şeker renkli Riomaggiore köyüne varın (Kredi: Getty Images)
Manarola’dan romantik bir yürüyüşün ardından Ligurya denizine bakan şeker renkli Riomaggiore köyüne varın (Kredi: Getty Images)

Tüm Cinque Terre, doğayla oynanan insan yapımı bir kumar. Napoli Üniversitesi’nden jeolog Domenico Calcaterra, “Buralar ‘kahramanca bağcılığın’ topraklarıydı,” diyor, “Dramatik ve tehlikeli bir tarımın toprakları. Erkekler ve kadınlar, su geçirmez yamaçlar boyunca çok dar patikalarda çalışırlardı ve kazalar nadir değildi.” Yüzyıllar boyunca, sakinler terasları desteklemek için kuru taş duvarlar inşa ettiler ve burada zeytin ağaçları ve üzüm bağları yetiştirdiler. Cinque Terre Milli Parkı başkanı Donatella Bianchi, “Bu eşsiz bir manzara,” diye ekliyor. “Dağları çiftçilik yapmak ve hayatta kalmak için dönüştüren erkekler tarafından yaratılmış 130 km’lik patikalarla dikey bir manzara.”

1950’lerde turizmin başlamasıyla birlikte bölgedeki tarım terk edildi ve taş duvarların bakımı ihmal edildi, iklim değişikliğiyle birlikte yıllık yağış miktarı giderek azaldı ve daha az, daha şiddetli fırtınalar oluştu.

“Bugün, bu harika manzarayı, çok önemli yolları da dahil olmak üzere yaratan topluluklar, onun güzelliğini tekrar takdir edebilecekler” – Donatella Bianchi

Calcaterra, 2011 ve 2012 yılları arasında yaşanan iki yıllık heyelan ve dramatik sellere atıfta bulunarak, “Ülkemizde ne yazık ki sıklıkla olduğu gibi, yeni bir [çevre] farkındalığı ancak bir trajedi sonrasında gelişti,” diyor. Yeni park yönetimi daha sonra çevreye daha derinlemesine odaklanmaya karar verdi ve Calcaterra’nın çalıştığı jeolojik risklerin incelenmesi merkezini kurdu. Ayrıca çiftçilere teşvikler vererek tarımı desteklemeye başladılar , kuru duvarları sabitlemek için kayalar ve prestijli yerel şarap olan tatlı beyaz passito Sciacchetrà’nın üretimi için barbatelle (üzüm çeltikleri) sağladılar .

Bianchi, “Bugün, bu harika manzarayı yaratan topluluklar, aralarında o çok önemli yolların da bulunduğu, onun güzelliğini yeniden takdir edebilecekler” diyor. 

Peki 800 metrelik bir yolu yeniden açmak neden 12 yıl sürdü? Bu ayın sonlarında yolu açacak olan turizm bakanı Daniela Santanchè bu soruya gülüyor: “Liguria’yı gördünüz mü? Denizden dik bir şekilde yükselen ince bir bölge. Tüm dağı kontrol altına almak ve her şeyin tamamen güvenli olduğundan emin olmak zorundaydık.”

Belediye Başkanı Pecunia, “Toplamda 22 milyon avroya mal oldu,” diye ekliyor ve dahil olan çeşitli yerel ve ulusal kuruluşların fon toplamak, bir plan üzerinde anlaşmak, tüm bürokratik işlemleri tamamlamak ve sonunda hem kaya düşmelerini önlemek hem de yolu korumak için bir emniyet kemeri, ağ ve çapa sistemi inşa etmek zorunda kaldıklarını anlatıyor. “Ve şimdi, eğer giderseniz, ona aşık olacaksınız,” diye düşünüyor Santanchè. “Buraya Aşk Yolu denmesi tesadüf değil.”

Getty Images Yol yeniden açıldığında ziyaretçiler iki köy arasında yenilenmiş, romantik ve her şeyden önemlisi güvenli bir yol bulacaklar (Kredi: Riomaggiore kasabasının izniyle)
Yol yeniden açıldığında ziyaretçiler iki köy arasında yenilenmiş, romantik ve her şeyden önemlisi güvenli bir yol bulacaklar (Kredi: Riomaggiore kasabasının izniyle)

Ziyaretçiler, biletlerini çevrimiçi olarak veya parkın bilet gişelerinden alarak 27 Temmuz’dan itibaren tekrar patikada yürüyebilecekler. Patikada saatte en fazla 400 kişiye izin verilecek – aşırı kalabalığı sınırlamayı amaçlayan yeni bir politika – ve İtalya’nın en küçük ama en yoğun nüfuslu parklarından biri olan ve 3.800 hektarlık bir alanda 4.000 sakini bulunan park, ziyaretçi sayısını izlemeyi ve turistlere parkın ne kadar kalabalık olduğunu gelmeden önce bildirmeyi umuyor.

İlginçtir ki, Aşk Yolu’ndaki tam nikah törenleri, botanik bahçesi olarak da kullanılan yolun küçük amfi tiyatrosunun gelecek yılki açılışını beklemek zorunda kalacak olsa da, Belediye Başkanı Pecunia, bu yazdan itibaren sadece birkaç misafirin olduğu ve ikram veya resepsiyonun olmadığı çok samimi düğünlere izin verildiğini garanti ediyor. Sonuçta, hiç kimse romantizmi ve Aşk Yolu’nda yemin edenleri gerçekten kontrol edemez.

Kaynak: BBC

YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Gönderdiğiniz yorum moderasyon ekibi tarafından incelendikten sonra yayınlanacaktır.

Sıradaki haber:

KİLİS ULU CAMİ

HIZLI YORUM YAP

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.