DOLAR

35,0211$% 0.07

EURO

36,8004% 0.2

GRAM ALTIN

2.976,21%0,10

ÇEYREK ALTIN

4.835,00%0,10

TAM ALTIN

19.370,00%0,11

İmsak Vakti a 02:00
Şanlıurfa AÇIK
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a

Tematik Bir Kitap: Türkiye Sinemasında Kadın ve Aşk

ad826x90
ad826x90

Sinema bireysel ve toplumsal olanı dile getirmenin ötesinde olanın üzerinden olması gerekeni görsel ve işitme ikilisinin etkisini kullanarak bir iletişimde önemli bir algı oluşturmaktadır. Algı düşünden duyguya, giyimden davranışa uzanan bir bütünsel etkidir. Seyircinin özdeşim kurarak kendini teslim ettiği ekranda hipnoz olmuşçasına verileni tartışmadan, sorgulamadan kabullenmektedir. Karanlık atmosferde dış çevrenin etkisinden soyutlanarak sadece ekranla baş başa kalan seyircinin bütün algısı ekrana kilitlenir. Öyle ki ekran dışında karşısında başka bir dünya yoktur. Karanlık, sessizlik ekranla bütünleşmeyi kolaylaştırır. Böylece sinema kendisine düşen operasyonu kolaylıkla gerçekleşir.

Bireysel ve toplumsal dönüşümü hedefleyen sinema kendi belirlediği felsefeyle içerikleri uzun araştırmaların ve farklı bilim dallarının uzmanları danışmanlığında belirlenerek etki alanı oluşturulmaktadır. Bu etki alanları en ince detayına kadar hesaplanmaktadır. Böylece seyircinin beklentileri doğrultusunda seyirci görülmeyen ağa çekilmektedir. 

Sinemanın etkin gücünü tematik bir alanda, kadın ve aşk, inceleyen Osman Tatlı Türkiye sinemasında benzer konuları inceleyen filmlerin oluşturduğu algı üzerine kalemi detaylı incelemelerle konun önemini vurgulamaktadır.

Yönetmenlerin, senaristlerin kendi hayat görüşlerinden, hayallerinden ve beklentilerinden popüler bir anlayışla seyirciyi yormadan yüzeysel alt metinlerle etki altına almayı başardığının altını çizen Osman Tatlı Türkiye sineması üzerinden bireylerdeki ve toplumdaki aşk ve kadına bakışın ne olduğu ve nasıl bir değişim geçirdiğini ele alarak gelinen noktayı daha iyi anlamamızı sağlamaktadır.

Masum görünen filmlerin aslında yığınlar üzerinde ne kadar etkin ve belirleyici olduğu kitapta sürekli vurgulanmaktadır. Tabii filmlerin toplumun kültürel değerlerinden uzak ama belli bir sınıfa/kitleye hitap ettiği ve bu kitlenin örnek model olarak sunulduğunu da unutmamak gerekiyor. Topluma kendi görüşlerini dolaylı olarak da olsa dayatan filmlerin arayışta ya da boşlukta olan insanları kendilerine kanalize ettiği ortadır. Kendine benzetme çabası aynı zamanda kendi doğrularını benimsetmektir. Eğer kendi doğrularınızı benimsetme derdi varsa karşı tarafın tamamen yanlış olduğu tezi de vardır. Birbirine benzeyen filmlerin adeta iş birliği içerisinde olduğu görüntüsü vardır. Birbirine benzeyen filmler bazı anlayışların daha hızlı kabul edilmesini, benimsemesini kolaylaştırmaktadır. 

ad826x90

Kitap, sinema üzerinden toplumun geldiği yeri anlamayı kolaylaştırmaktadır. Dün neydik, bugün nasılız sorularının cevabını rahatlıkla bulabiliyoruz. Osman Tatlı sosyolojik tespitlerle yaşanan toplumsal değişimi gözler önüne sermektedir.

Daha da ötesi Osman Tatlı filmleri bir propaganda ve algı çalışmaların uzantısı olarak görmektedir. Böylece filmlere klasik bakış açılarını yıkarak farklı bir bakış açısıyla önümüze yeni bir ufuk açmaktadır. Daha önce izlediğiniz filmlerde fark edemediklerinizi fark edecek, filmleri yeniden okuma ihtiyacı duyacaksınız. Kitabın öne sürdüğü tezle filmleri izlediğiniz de filmlerin anlattıkları kurguların altındaki mesajları daha farklı gözle bakacaksınız ve o zaman filmlerin salt bir eğlence olmadığının bilincine varacaksınız. Film izlemek daha anlamlı bir hale dönüşecektir.

Sinemanın salt bir izlenme olmadığını ve arka plandaki dünyayı görmek için kitaba göz atmayı ihmal etmeyin.

Osman Tatlı

YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Gönderdiğiniz yorum moderasyon ekibi tarafından incelendikten sonra yayınlanacaktır.

Sıradaki haber:

Stephen King Kimdir? Ünlü Yazarın Eserleri, Tarzı ve Uyarlamaları

HIZLI YORUM YAP