Uzay yolculuğunu öngören kurgu

Bir bilim adamı olarak, Arthur C Clarke'ın geleceğe yönelik tahminlerinin çoğu gerçekleşti. Ancak çılgınca yaratıcı bilim kurgu yazıları onun en büyük mirasıdır.
Arthur C Clarke asla ışığını bir kile altına gizleyen biri olmadı. Ofisinden 'ego odası' olarak bahsetti ve arşivlerini barındırmak için bir İngiliz malikanesi satın aldı, aka 'Clarkives'. Yine de konu geleceği hayal etmeye geldiğinde, herhangi bir öngörüde bulunmayı inatla reddetti. İnternet, 3B yazıcılar, e-posta: Bunların hepsini varolmadan çok önce tanımlamış olabilir, ancak bunlar tahmin değildi . Bunların tahminler olduğu konusunda ısrar etti. Terminoloji bir yana, Clarke, HG Wells ve Jules Verne'den bu yana aklını geleceğe fırlatmak için diğer tüm yazarlardan daha fazlasını yaptı ve her zaman vahşi yolculuk için onunla birlikte geniş bir küresel okur kitlesi aldı. Bir bilim yazarı olarak, taşınabilecek kadar küçük bir 'kişisel alıcı-verici' fikrini ortaya attı, dünyadaki herhangi biriyle temas kurmayı mümkün kıldı ve aynı zamanda küresel konumlandırma özelliğine sahip, kaybolmayı geçmişte bıraktı. Bu makale 1959'da yazıldı ve esas olarak tanımladığı şey cep telefonuydu. Sadece beş yıl sonra, BBC TV'nin Horizon programına verdiği bir röportajda, tele-çalışma ve hatta teletıp düşünürken bulundu. Başka yerlerde, çevrimiçi bankacılıktan yeniden kullanılabilir uzay aracına ve milenyum böceğine kadar her şeyi tahmin etti.

Clarke, hayatının sonuna doğru 2001'i en önemli başarılarından biri olarak gösterdi.

Yine de ölümünden on yıldan fazla bir süre sonra, bir bilim kurgu yazarı olarak en iyi hatırlandığı; ve en çok hatırlanan kurgusal eseri 2001: A Space Odyssey'dir . Fikir, 1948'de bir BBC yarışması için yazılmış bir kısa öykü olan The Sentinel'den doğdu. Kazanmadı, ancak 1964'te o ve Stanley Kubrick onu aynı anda bir roman ve bir senaryoya dönüştürmeye karar verdi. Kesin bir uzay filmi olmaya devam ediyor. Aynı zamanda iPad'i, dudakları okuyabilen bilgisayar yazılımını ve uzay istasyonlarını da tahmin etti. Daha fazlası da var, hepsi o kadar doğru değil - ya da en azından, henüz değil. Uzay turizmi? Oraya gidiyoruz. Ara verilmiş animasyon? Oldukça deneysel kaldığını söyleyelim.

Clarke ve Stanley Kubrick, Clarke'ın kısa öyküsü The Sentinel'i 2001: A Space Odyssey'e geliştirdi (Kredi: Alamy)

Clarke, hayatının sonuna doğru 2001'i en önemli başarılarından biri olarak gösterdi. Kehanet cesareti bakımından, birçok kurgu eseri arasında benzersiz olmaktan uzaktı. Örneğin, ilk romanı, 1947'de Uzaya Prelude, 1959'daki ilk ay roketinin yılını doğru bir şekilde tahmin ediyordu. Ve romanlarının ve kısa hikayelerinin sayfalarında ortaya çıkan yaratıcı aletlerin, aletlerin ve fikirlerin uzun bir listesi 'ile başlıyor. otomatik kontrollü arabalar '(sürücüsüz, biz onlara biz diyoruz) ve alfabenin içinden Clarke tarafından türetilen bir kavram olmasa da bir terim olan sıfır' g'ye kadar ilerler. Somerset bir çiftçinin oğlu, 1917'de sonar, bulmaca ve sütyenlerin nispeten yeni çıkıntılı icatlar olduğu bir dünyada doğdu. Çocukluğu bilim kurgu dergileriyle, yıldızlara bakma (karton tüplerden kendi teleskopunu yaptı) ve fosillerle doluydu, babasının ona üzerinde dinozor bulunan bir sigara kartı verdiği andan itibaren bir hayranlık kaynağıydı. Bir kristal seti vardı ve yerel postaneyi işleten annesi, ona Mors alfabesiyle yazılan mesajları okutmayı öğretti.

Geleceği tahmin etmeye çalışmak cesaret kırıcı ve tehlikeli bir meslektir - Arthur C Clarke

West Country ünlülerini asla kaybetmezdi, ama babasını henüz 13 yaşındayken kaybetti. Birkaç yıl sonra okulu bıraktığında, onu üniversiteye göndermek için kullanılmış olabilecek herhangi bir para gitmişti. Bunun yerine 1936'da memur olarak Londra'da çalışmaya başladı. O zamana kadar, gerçekçi görünmeden çok önce uzay yolculuğu fikrine hayran kalmış bir grup olan British Interplanetary Society'nin kart taşıyan bir üyesiydi. Bültenleri için yazdı ve fanzinlere kısa hikayeler yazdı.

Annesi ve kardeşleriyle birlikte resmedilen Clarke - (üstte), 1917'de Somerset'te doğdu; West Country ünlülerini hiç kaybetmedi (Kredi: Getty)

İkinci Dünya Savaşı geldiğinde, RAF için gönüllü oldu ve radar teknolojisinde erken bir uzman oldu. 1945'te, bu çalışma, Kablosuz Dünya'da bir makaleye yol açtı; Uçuş Teğmen Clarke, bir uydunun sabit kalmasını ve radyo ve televizyon sinyallerini iletmesini sağlayacak, Dünya'dan yaklaşık 23.000 mil uzaklıkta bir yörünge bulma olasılığını gösterdi. Uydular artık Clarke yörüngesi denen yerde daire çiziyor. Savaştan sonra, King's College, Londra'daki bir burs, matematik ve fizikte bir ilke yol açtı. 1950'lerde hem kurgu hem de kurgu dışı yayınlar yapıyor ve ödüller de kazanıyordu. Yarım yüzyıldan fazla bir süredir ünlü olacak, bilim camiasının danıştığı ve günlerini dünyanın dört bir yanından yazışmalar yaparak geçirecekti. Daha sonraki yıllarında, uzak bir çağdan kalma bir kalıntı gibi görünüyordu, vergisiz Sri Lanka yaşam tarzı bir uşak ve uşak kadrosu tarafından destekleniyordu. Ve tabii ki , pedofili ile ilgili tabloid suçlamaları vardı . Gelecek harika İlginç bir şekilde, gelecek vizyonu neredeyse hiç eskimedi. Nitekim, öngörülerinin bazıları hala imkansız derecede uzak görünüyor. Örneğin Sri Lanka'daki yaşam, 1979 tarihli The Fountains of Paradise adlı romanı, roket yolculuğu ihtiyacını ortadan kaldıracak bir gezegenden uzaya ulaşım sistemi olan bir 'uzay asansörü' içeren bir ilham kaynağı oldu. Mars veya Venüs'teki bu insan yerleşimleri kesinlikle programın gerisinde kalıyor (biz insanların 1980 yılına kadar her ikisine de ayak basmamız bekleniyordu) ve hala 1970 yılına kadar balinaların ve yunusların dillerini tamamen açmış olması gereken anahtarı arıyoruz. Masa başında bir yazar olan ve daha sonra çocuk felci sonrası sendromu nedeniyle tekerlekli sandalyeye mahkum olan seyahat onu büyük ölçüde meşgul etti. Aslında ilham verdiği Star Trek'ten yıllar önce ışınlanmanın hayalini kurdu. İngiltere'den Avustralya'ya 48 dakikada gidebilecek bir uzay uçağı öngören (mahkum) 1980'lerin Hotol projesini ve hep birlikte daha başarılı Apollo ay inişlerini öngördü. Ayrıca bir hava yastığı üzerinde büyük yükler taşıyacak makineler hayal etti ve daha sonra kendi hovercraftını satın aldı. Hovercraft'ın gerçekten büyük olacağını düşündüm. Hatta dışarı çıktım ve bir tane aldım. O bir hataydı. Hovercraft buz üzerinde harikadır ve askeri amaçlar için mükemmeldir, ancak düşündüğüm şekilde evrensel hale gelmediler, ”dedi bir keresinde Daily Telegraph.

İngiltere'den Avustralya'ya 48 dakikada uçabilen bir uçağı öngören mahkum Hotol projesinin bir modeli (Kredi: Getty)

Peki bunu nasıl yaptı? Horizon'un 1964'teki bölümünde açıkladığı gibi : "Geleceği tahmin etmeye çalışmak cesaret kırıcı ve tehlikeli bir meslektir." Bir tahmin kulağa mantıklı geliyorsa, devam etti, teknolojik ilerleme kesinlikle onu "gülünç derecede muhafazakar" görünmeye bırakacaktır. Ancak, bir mucize eseri, bir kişi geleceği tam olarak ortaya çıkacağı gibi tanımlayabilseydi, "tahminleri o kadar saçma, o kadar uzak gelir ki, herkes onu küçümseyecek kadar gülerdi". Pek çok kişi hala görünse de hayranlık uyandıracak kadar uzak getirilmiş olsa da, Clarke'ın kendi 'ekstrapolasyonları' genel olarak harika ayrıntılara dayanıyor: kendi güneş sistemimizin çok ötesinde yıldızlararası yolculuğu öngörmek, örneğin, yemek ve uçak içi eğlence masraflarını dikkate almaya özen gösterdi. Bu, kendisini ilgilendiren her şeye tamamen kendini kaptırmaktan başka bir şey olamamasıyla körüklenen bir düşünme biçimiydi. Kariyerinin en başında, Londra'daki Gray's Inn Road'da, dikkat dağınıklığını önleme konusundaki ustalığı nedeniyle ona 'Ego' lakaplı bilim kurgu yazarları ile bir daire paylaştı. Röportaj yapılacak kadar büyük bir isim olduğunda, gazetecileri araştırma kağıtları ile eve gönderirdi. Ve başka bir kişi hobi olarak tüplü dalışa başlamış olsa da,

Diğer bilim kurgu yazarları, dikkat dağınıklığını önleme becerisinden dolayı Clarke 'Ego' lakaplarını taktılar (Kredi: Alamy)

Çocukluğundan itibaren kendi türüne de daldı. Hâlâ şaşırtıcı olan deneme koleksiyonu Geleceğin Profilleri'nde (1962'de kitap biçiminde yayınlanmıştır) ifade ettiği gibi: "Geleceğin gerçekleri , geçmişin fantezilerine aşina olmayanlar tarafından ilk baştan hayal edilemez ." Ve bu da bizi Clarke'ın bir uzay çağı kahini olarak tekinsiz yeteneğinin arkasındaki gerçek sırrın kesinlikle ne olduğuna getiriyor: onun hayal gücü. Bu amaçla, daha ciddi kehanetini bilim yazıları için saklasa da, bilim kurgu yazıları bu süreç için kesinlikle çok önemliydi ve zihninin hemen mümkün görünen alemin çok ötesine geçmesine izin verdi. Bir keresinde bilim kurgu okuyucularının% 1'inden fazlasının güvenilir peygamberler yapmayacağını, güvenilir peygamberlerin neredeyse% 100'ünün bilimkurgu okuyucusu veya yazarlar olacağını öne sürdü. 1962'de geri ilan ettiği gibi: "Gelecek hakkında emin olabileceğimiz tek gerçek, tamamen fantastik olacağıdır." Bu sık sık alıntılanan bir söz, ancak yinelemeye değer, çünkü Clarke, "fantastik" kelimesini, gelecek olan her şeyin harikasını değil, çok uzak doğasını yakalamak için kullandı. Kim bilir - hepimiz Clarke'ın yaratıcı güçlerini toplayabilsek, belki de günlük yaşamlarımız onun hayalini kurduğu geleceğe daha çok benzeyebilirdi.