Ocean Gate Titan patlaması: Felaket olayı hakkında bildiklerimiz
ABD yetkilileri, Kuzey Atlantik'te bulunan bir enkaz sahasının, OceanGate'in Titan denizaltısının "feci bir patlamaya" (içeri doğru şiddetli bir çökme) maruz kaldığı ve gemideki beş yolcuyu anında öldürdüğü sonucuna götürdüğünü söylüyor.
ABD Donanması, Pazar günü deniz seviyesinden 3.800 m (12.467ft) aşağıda Titanik enkazına iniş sırasında denizaltı teması kaybettikten kısa bir süre sonra "bir patlama ile tutarlı" sesler tespit ettiğini söyledi - ancak bu bilgi yalnızca Perşembe günü kamuoyuna açıklandı.
Derin su gemisinin kaybı, Kanada'nın Newfoundland eyaleti açıklarındaki bölgede büyük bir arama görevinin ardından nihayet doğrulandı.
Patlamaya ne sebep oldu?
Titan'ın gövdesinin Pazar günü muazzam su basıncı sonucu çöktüğüne inanılıyor.
Denizaltı, bu tür baskılara dayanacak şekilde inşa edildi ve uzmanlar şimdi tam olarak neyin yanlış gittiğini belirlemeye çalışacak. Enkazın analizi bunu belirlemeye yardımcı olabilir.
Temas kesildiğinde Titan'ın deniz seviyesinden 3.500 m aşağıda olduğuna inanılıyor.
Gemi o kadar derindi ki, üzerindeki su miktarı Eyfel Kulesi'nin on binlerce ton ağırlığına eşit olacaktı.
Yapıda bir yırtılma olsaydı, dışarıdaki basınç gövdenin içindekinden çok daha büyük olur ve tekneyi sıkıştırırdı.
Bir patlamada ne olur?
Eski bir ABD nükleer denizaltı subayı olan Dave Corley, bir denizaltı gövdesi çöktüğünde, yaklaşık 1.500 mph (2.414 km/s) hızla içeri doğru hareket eder - bu saniyede 2.200 fit (671 m) eder.
Tamamen çökmesi için gereken süre yaklaşık bir milisaniye veya saniyenin binde biridir.
Bay Corley, bir insan beyninin bir uyarana içgüdüsel olarak yaklaşık 25 milisaniyede tepki verdiğini söylüyor. İnsan rasyonel tepkisinin - algılamadan harekete geçmeye - en iyi ihtimalle 150 milisaniye olduğuna inanılıyor.
Bir denizaltının içindeki hava, oldukça yüksek bir hidrokarbon buharı konsantrasyonuna sahiptir.
Bay Corley, gövde çöktüğünde havanın kendiliğinden tutuştuğunu ve ilk hızlı patlamayı bir patlamanın takip ettiğini söylüyor.
İnsan bedenleri yanar ve anında kül ve toza dönüşür.
Bir soruşturma nasıl devam edebilir?
Herhangi bir araştırma, kesinlikle Titan denizaltısının karbon fiber orta bölümüne odaklanacaktır.
Bunun gibi derin taşıtların basınçlı kapları normalde titanyum gibi sağlam bir metalden yapılır ve muazzam basıncı yolcu bölmesinin etrafına eşit şekilde dağıtmak için bir küre şeklinde şekillendirilir.
Ancak içine daha fazla insanı sığdırmak için OceanGate denizaltısı, titanyum uç kapaklarının arasına yerleştirilmiş bir karbon fiber tüp ile silindirik bir şekle büründü. Karbon fiber çok sağlamdır - onu uçak kanatları ve yarış arabaları yapmak için kullanırlar.
Ancak derinlikteki bu muazzam basınç - deniz yüzeyindeki atmosferin 300 katından fazla - orijinal imalattaki kusurları ortaya çıkarmak veya tekrarlanan dalışlarda dengesizlikleri ortaya çıkarmak ve ardından daha da kötüleştirmek için malzeme üzerinde oynadı mı?
Herhangi bir soruşturma tahribatsız muayene uygulaması hakkında bilmek isteyecektir.
Uçaklar, malzemelerinde çatlak oluşmadığından veya katmanlarının ayrılmaya başlamadığından emin olmak için düzenli, çok ince ölçekli denetimlere tabi tutulur.
Okyanus tabanında bulunan Titan enkazının fotoğraflanması ve bir adli tıp laboratuvarında incelenmek üzere yüzeye geri getirilmesi, mühendislerin alt yapısal bütünlüğün nerede kaybolduğunu belirleyerek yıkıcı patlamayı başlatmasına olanak sağlayabilir.